اخبار
پنجشنبه 27 مهر 1402

رشد تولید با متنوع سازی صادرات

تعيين يك روز از روزهاي سال براي صادرات  ضمن ترويج فرهنگ صادرات در ميان توده مردم، تقدير ازکسانی است که به عنوان فعالان اقتصادی در شرایط موجود و با بدترین نوع تحریم های ظالمانه تلاش می کنند تا کشور  در مسیر رشد وتوسعه اقتصادی قرار گیرد.
توسعه تجارت خارجي و به ويژه صادرات از عوامل موثر در توسعه اقتصادي كشورها محسوب مي گردد كه مي تواند علاوه بر رشد اقتصادي، موجب افزايش توان رقابت پذيري كشورها درعرصه هاي بين المللي گردد و این روز مي‌بايست به عنوان نمادی براي ارج نهادن به تلاش‌هاي انجام شده از سوي صادركنندگان براي نفوذ و حضور در بازارهاي جهاني باشد.
ازهمه مهمتر سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال رشد تولید ومهار تورم نامگذاری شده است بنابراین برای دستیابی به رشد تولید همه فعالان عرصه اقتصادی می بایست نسبت به ایجاد راهکارهای نوآورانه در حوزه های کاری تلاش کنند تا برای رسیدن به این هدفگذاری اهتمام ویژه ای داشته باشند.
ایشان از دیگر کارهای اساسی در کنار تولید، به موضوع مهم سرمایه‌گذاری اشاره داشتند و به مسئولان دولتی و بخش خصوصی تاکید کردند که باید با برنامه‌ریزی زمینه آن فراهم و انجام شود.
در این شرایط توجه به متنوع سازی صادرات بخصوص کشورهای در حال توسعه همچون کشورمان که به دلیل ترکیب نامناسب کالاهای صادراتی که سهم عمده آنها را  کالاهای اولیه و با ارزش پایین تشکیل می دهد از نرخ بالای رشد نسبت به دیگر کشورها برخوردار نیست می تواند مورد توجه قرار گیرد .
لذا می بایست علاوه بر اتخاذ سیاست متنوع سازي صادرات به افزایش صادرات صنعتی و کالاهاي با ارزش افزوده بالا و قابل رقابت نیز توجه نمایند و از آن جا که در تولید و صادرات کالاهاي صنعتی، خلاقیت، نوآوري و دانش فنی نقش عمده اي را ایفا میکند.
در سیاست متنوع سازی کالاهای صادراتی باید به تغییر ساختار تولید داخلی در جهت تولید محصولات رقابت پذیر در بازارهای جهانی حرکت کرد و در کنار آن توجه به سرمایه گذاري در توسعه زیرساختها و منـابع انسـانی وتربیت نیروي کار ماهر و متخصص می تواند توان رقابتی کشور را به دنبال داشته باشد .
با نگاهی به آمار تجارت کشور حجم تجارت غیر نفتی ایران در سال 1401 به 54.6 میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد رشد داشته  و این میزان از نظر وزنی 85.3 میلیون تن بوده که نسبت به مشابه سال قبل 24 درصد افزایش داشته است.
همچنین در مدت 6 ماه امسال 17.6 میلیون تن کالا و تجهیزات به ارزش 30.4 میلیارد دلار وارد کشور شده که واردات از نظر ارزش 11.6 درصد و از لحاظ وزنی 6.8 درصد افزایش نشان می‌دهد.
حال صندوق ضمانت صادرات ایران یکی از نهادهایی است که عهده‌دار تمهید صادرات در کشور می‌باشد وارائه تسهیلات ؛  پوشش‌های بیمه نامه وصدور ضمانت نامه در کنار تنوع خدماتی که ارائه می دهد باعث کاهش ریسک صادرکنندگان وفعالان اقتصادی می شود.
صندوق ضمانت صادرات کشور نیز هم راستا با سیاست های کلان دولت با ایجاد مدل های نوآورانه تلاش کرده با نگاهی به سیاست متنوع سازی صادرات اقدامات قابل توجهی را انجام دهد که از آن جمله می توان به تعهدات 500 هزار میلیارد ریالی پوشش بیمه نامه و ضمانت نامه در سال 1401 اشاره کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 55.5 درصدی همراه بوده است.
همچنین با لزوم توجه به سیاست متنوع سازی صادراتی با دیپلماسی اقتصادی سبب امضاء تفاهم نامه هایی با کشورهای آلمان – عمان – قطر – قزاقستان – مغولستان – صربستان – روسیه – بلاروس – اندونزی – ازبکستان و عربستان گردیده می تواند راهگشای فعالین اقتصادی در جهت تجارت خارجی گردد.
البته این تنها بخشی از اقدامات ودستاوردهای صندوق ضمان صادرات ایران بوده که با تلاش همه همکارانم در این مجموعه به دست آمده است لذا بار دیگر ضمن تبریک روز ملی صادرات به تمامی فعالان اقتصادی و تجاراین روز را به خانواده بزرگ صندوق ضمانت صادرات تبریک می گویم وامیدوارم با تلاش های روزافزون خود در جهت تسهیل و رفع موانع فعالان اقتصادی بیش از پیش گام بردارند.
 
کلمات کلیدی
روز ملی صادرات
صندوق ضمانت صادرات ایران
صادرات غیر نفتی
رشد تولید
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
نسخه قابل چاپ
این صندوق به پشتوانه حمایتهای مالی دولت، علاوه بر پوشش ریسکهای سیاسی و تجاری صادرات، با صدور انواع ضمانتنامه اعتباری، به تامین منابع مالی مورد نیاز صادرکنندگان نیز کمک می نماید.
صندوق ضمانت صادرات ایران حامی صادر کنندگان محترم از تمامی نقاط ایران