چهارشنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۵
ورود عضویت

ورود

نام کاربری / ایمیل
رمز عبور
ذخیره سازی اطلاعات

فرم عضویت در سایت

لطفا کلیه فیلدها را با دقت پر نمایید
نام
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز عبور
ایمیل
تکرار ایمیل

ENفا

 

صندوق ضمانت صادرات ایران :
پرینت

در گفتگوی اگزیم نیوز با عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات بررسی شد: ریسک سنجی شرکای تجاری ایران

به گزارش روابط عمومی صندوق ضمانت صادرات ایران به نقل از اگزیم نیوز، شهرآیینی معتقد است به دلیل تغییرات بنیادی در بازاریابی در سطح بین المللی لازم است که تجار ما شیوه های بازاریابی و فروش خود را به روز کرده و از مولفه هایی چون فروش اعتباری غافل نشوند. این فاکتور در کنار قیمت پایین و کیفیت بالا می تواند به صادرکنندگان ما در ماندن در بازار رقابت کمک کند.

استراتژی حمایت از صادرات مورد تایید سیاستگذاران اقتصادی، فعالان حوزه تولید و مردم است و دولت های مختلف با گرایش های سیاسی متفاوت نیز نگاه ویژه ای به صادرات داشته اند و در این راستا اقدامات بسیار خوبی در طول برنامه سوم و چهارم جهت رفع موانع صادرات و تشویق صادرکنندگان صورت گرفته است که می توان به تک نرخی شدن ارز، حذف پیمان ارزی، انتخاب صادرکننده نمونه، تامین مالی صادرات با کارمزد مناسب، تاسیس صندوق ضمانت صادرات، جایزه صادراتی و از همه مهم تر حذف مالیات از صادرات اشاره کرد که نتیجتاً صادرات در طول برنامه چهارم رشد قابل توجهی داشته و این رشد در برنامه پنجم نیز تداوم یافته است، اما همچنان نتیجه آن چیزی نیست که در شان اقتصاد و ظرفیت های صادراتی کشور باشد. آرش شهرآیینی، عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران در گفتگو با اگزیم نیوز ضمن تشریح الزامات صادرت در شرایط فعلی به چالشهای پیش روی صادرکنندگان در بازارهای صادراتی ایران پرداخت و گفت: در حال حاضر اگر تولید کننده ایرانی بخواهد کالای خود را در سطح بین المللی بفروشد و در سطح جهانی بازاریابی کند نمی تواند از مولفه های کلاسیک این حوزه پیروی کند. به گفته وی بازارهای رقابتی جهانی به دلایل مختلف از جمله کندی دامنگیر اقتصاد جهان و رکود دچار تغییرات عمده شده اند و کار در آنها ظرافت های خاص خود را می طلبد و صادر کنندگان نیازمند کمک و حمایت ویژه هستند.

شهرآیینی گفت: وقتی شما بعنوان صادرکننده از لحاظ قیمت و کیفیت با فروشنده ترک در شرایط برابر قرار دارید، آن چیزی که می تواند بازار را در اختیار شما قرار دهد، امکان فروش اعتباری یا پیشنهاد فروش به صورت نسیه به خریداران است. این کار در واقع ایجاد فاکتورهای مزیت رقابتی محسوب می شود. به عقیده وی در گذشته فاکتورهای مزیت رقابتی تنها با متغیر هایی چون قیمت پایین و کیفیت بالا سنجیده می شد حال آنکه متغیر سوم کلیدی با عنوان امکان فروش اعتباری یا پیشنهاد فروش به صورت نسیه در شرایط رکود بسیار موثرتر عمل می کند که بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات به همین منظور از طریق اعطای اعتبار و فراهم آوردن امکان فروش اعتباری در بازار صادرکننده را تحت حمایت قرار می دهند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که انبار کارخانجات پر است و امکان فروش وجود ندارد باید فروش نقد به فروش اعتباری تغییر پیدا کند تا طیف بیشتری به سمت خرید سوق داده شوند. این ساز و کار در سطح بین المللی نیز عمل می کند و از اهمیت زیادی برخوردار است. وی افزود: ایده اعطای کارتهای اعتباری نیز به منظور بالا بردن توان خرید مردم با سود اندک، مطرح شد که به دلیل عدم همکاری بانک مرکزی موفق نبود. ولی اگر همین دیدگاه در سطح بین المللی با سازو کار مناسب پیاده شود فرصت های جدید را در بازار بین المللی ایجاد می کند.

شهر آیینی در ادامه به چگونگی پوشش انواع ریسکهای موجود در بازار صادراتی پرداخت و افزود: ما در منطقه، آفریقا و کشورهای کمتر توسعه یافته بازار صادراتی داشتیم و همه این بازارها جزو بازارهای پر ریسک محسوب می شوند و علی الخصوص بازارهای منطقه ریسک بالاتری را متوجه صادرکننده می کنند، ولی صندوق ضمانت صادرات ریسکهای اعتباری را که به مشتری مربوط می شود و نیز ریسک کشور خریدار را تقبل می کند.

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات گفت: بررسی ریسک خریدار و کشور نیازمند اطلاعات اعتباری است که در دسترس همگان قرار ندارد و صندوق ضمانت صادرات این اطلاعات را ارزیابی کرده و در اسرع وقت برای مشتریان حد اعتبار قائل می شود. شهر آیینی شرکتهای مدیریت خدمات صادرات را به دلیل تسلطشان به چند و چون فعالیت های صادراتی مثل اطلاع از قوانین گمرکی، حمل و نقل و مسائل حقوقی حلقه ارتباط معتبر و محکمی بین صادرکننده و بازار صادراتی دانست و گفت: در این حوزه EMC هایی با اخذ مجوز از سازمان توسعه تجارت در حوزه های ذکر شده به تولید کننده خدمات صادراتی از جمله بازاریابی و فروش محصولات در بازار هدف را ارائه، در واقع نقش صادرکننده را برای آنها ایفا می کند.

آرش شهرآیینی در ادامه چالشهای صادرات را برشمرد و اظهار داشت: نقشه راه تجارت خارجی ما هنوز به طور مشخص به تایید و تصویب نرسیده و هنوز برای آن یک استراتژی مدون نداریم. بازارهای صادراتی ما عمدتا کشورهای منطقه از جمله عراق و افغانستان و امارات، هند و چین بوده اند. البته این امکان وجود دارد که دوباره بصورت سنتی کالای پتروشیمی به اروپا صادر کنیم اما قطعا ما می توانیم بسته به شرایط ترکیب بازارها را عوض و در آن رقابت ایجاد کنیم تا بتوانیم بازارهایی که از دست رفته اند را بازپس بگیریم. به گفته وی بازار نیاز خود را حتما برطرف می کند و باید با ارائه پیشنهاد های جذاب به خریدار توجه آن را جلب کنیم.

وی گفت: بانکهای خارجی در شرایط فعلی به ندرت برای بانکهای ایرانی LC باز می کنند و در صورت انجام این کار، هزینه های آن بسیار بالاست و در نتیجه پوشش ریسک صندوق ضمانت صادرات کمک بزرگی به صادرکننده هاست.

شهرآیینی در ادامه به تشریح وضعیت بازارهای منطقه پرداخت و گفت: در حال حاضر عراق و افغانستان در منطقه جزو بازارهای پر ریسک هستند. در حوزه خلیج فارس علی رغم ثروتمند بودن این کشورها روی شاخصها رتبه خوبی ندارند و همچنین به دلایل عمدتا سیاسی و غیر مترقبه و فسخ یکطرفه قراردادها، همواره به تجار و صادرکنندگان ما ضرر وارد می کنند. به گفته وی برای پوشش ریسکهای یاد شده، صندوق ضمانت صادرات به موجب مصوبه دولت با نرخ 1 درصد در سال همه ریسکهای موجود در این دو حوزه از جمله ریسک های شخصی، سیاسی و قصور خریدار را تحت پوشش قرار می دهد.

وی از همسایه های شمالی نیز بعنوان کشورهای با ریسک متوسط به بالا یاد کرد و گفت: تجار ما باید در این بازارها با مراقبت بیشتری فعالیت کنند و با دریافت پوششهای صندوق به این بازار قدم بگذارند. وی ادامه داد: ما شاهد عدم پایبندی بانکها در این کشورها بوده ایم لذا از صادرکنندگان در خواست می کنیم LC یک بانک معتبر را دریافت کنند، چراکه همه بانکهای کشورهای همسایه شمالی از اعتبار کافی برخوردار نیستند.

شهرآیینی از روسیه به عنوان بازار صادراتی خاص و متفاوت نام برد و گفت: روسیه داستان متفاوتی دارد. مخصوصا در شرایط فعلی و سه سال اخیر با هدف گذاریهایی که انجام شده به لحاظ همکاریهای استراتژیک، فضای مناسبی برای همکاری فی مابین شکل گرفته است. مشکل بازار روسیه ناشناخته بودن آن برای صادرکنندگان ایرانی است. علی رغم نزدیکی و زمینه های مشترک هنوز شناخت کافی از بازار روسیه نداریم. و درک عمیقی از ساز و کار تجاری روسیه به دست نیاورده ایم. در روسیه شرایط خاصی حکمفرماست و لازم است با شناخت کامل به آن ورود کرد. بازار روسیه برای ایران بسیار کلیدی است و باید با اعتبارسنجی وارد آن شد. چرا که قراردادهای روسیه به نحوی تنظیم می شوند که کوچکترین اشتباه بهانه برای عدم پرداخت را به دست آنها داده می شود.

شهرآیینی به وجود بانکهای متعددی در روسیه اشاره کرد و گفت: صدها بانک در روسیه وجود دارند که صندوق ضمانت تنها ده بانک را قبول دارد و با بقیه کار نمی کند. نجار نیز باید از باز کردن LC  در بانکهای ضعیف خودداری کنند چرا که سالانه تعداد زیادی بانک در روسیه ورشکسته می شوند و فعالیت آنها متوقف می شود.

عضو هیات رئیسه صندوق ضمانت صادرات با رد این نظر که سرمایه صندوق اندک است گفت: صندوق ضمانت صادرات تامین مالی نمی کند و این نظر که سرمایه صندوق کم است یا نه بر می گردد به اینکه آیا صندوق ضمانت توانایی ایفای تعهدات خود را دارد یا نه. در حال حاضر طبق الگوها 6 میلیارد دلار می توانیم تعهد ریسک بپذیریم و تا الان 2 میلیارد جلو رفته ایم و ظرفیت خالی داریم.

شهرآیینی در ادامه گفت: ما کمبود سرمایه را جزو چالشهای پیش روی صندوق نمی دانیم البته تقویت صندوق باعث می شود پروژه های بزرگتری را قبول کنیم. ما دو نوع محصول داریم که شامل ضمانت نامه برای ارائه بانک به منظور صدور تسهیلات و همچنین بیمه کردن ریسک عدم بازپرداخت خریداران خارجی است. در صورت ارائه مدارک لازم به صندوق ضمانت صادرات از سوی صادرکنندگان، صندوق موظف است ظرف دو هفته ضمانت نامه را آماده و به بانک مورد نظر ارائه دهد.اگر تاخیری در اینباره اتفاق افتاده قطعا به دلیل تاخیر در ارائه مستندات لازم از سوی صادرکنندگان بوده است.

بمنظور افزودن نظر کلیک کنید
  • موردی یافت نشد

تماس با ما

 ميدان آرژانتين- خيابان احمد قصير

 خيابان شانزدهم- شماره 5

 (6 خط) 88733370

 فکس : 88733376

 ایمیل :info(@) egfi.org

مشاهده روی نقشه

اشتراک خبرنامه

بمنظور دریافت ایمیل های خبری صندوق اطلاعات زیر را پر نمایید
اطلاعات شما محرمانه خواهد ماند